6 000 km s BionX-om

Minulý rok som si zabezpečil elektrický pohon na svoj bicykel – zdala sa mi to jediná dobrá voľba, ak som ešte chcel uvažovať jazdiť na bicykli do práce (vzdialenej 40km). Dôvody sú viaceré, niektorí si myslia, že je to z pohodlnosti alebo lenivosti, ale nie je to celkom tak. Mnohí z vás poznajú, ako sa ráno pred piatou ťažko vstáva, ak potrebujete byť načas v práci a podať primeraný výkon na bicykli, aby sa dala prekonať uvedená vzdialenosť v reálnom čase.

V posledných rokoch pribúda hustota premávky, je čoraz viac áut, neskúsených vodičov a tým vzniká aj väčšie riziko na cestách pre cyklistov. Tak som začal uvažovať o možnosti absolvovať cestu do práce cez málo frekventované komunikácie, cez vinohrady, polia a háje, kde som našiel cesty s celkom dobrými asfaltovými povrchmi. Na cestný bicykel to už nie je a to bol hlavný dôvod pre voľbu “horského” bicykla s elektrickým pohonom. V tomto smere som zvolil karbónový bicykel s pevnou karbónovou vidlicou, aby bol v rámci možností čo najľahší. Po dlhšom bádaní som dal prednosť elektrickému pohonu systému BIONX, ktorý je možné „nasadiť“ na takmer každý bike. Ako som bike doskladal, celý váži 16,5 kg.

SAMSUNG

Bicykel predčil moje očakávania, jazda s ním je naozaj fascinujúca, lebo akcelerovať hore kopcom rýchlosťou 25 km/h je veľmi príjemné a naviac jazdu nadol je možné využiť systém rekuperácie na dobíjanie akumulátora, to síce brzdí rýchlosť, ale zasa si predlžujete dojazd.

Systém ovládania Bionixu je jednoduchý, umožňuje jazdu v štyroch výkonnostných režimoch a pokiaľ využívam iba 1. stupeň darí sa mi dosahovať akčný rádius asi 80 km, čo je z pohľadu dochádzky do môjho zamestnania vyhovujúce (cestu absolvujem bez dodatočného dobíjania akumulátora). Všetko však závisí od profilu trate, rýchlosti protivetra a aj vlastnej chute šliapať do pedálov.

S uplynulou sezónou som veľmi spokojný, pretože sa mi podarilo s uvedeným bicyklom najazdiť vyše 6 000 km, čo je veľmi dobrý výsledok – to sa mi už pár rokov nepodarilo. Neboli to však len cesty do práce, ale aj rôzne iné trasy, hlavne v okolí Oravy. Veľmi pôsobivé boli výjazdy na Ťatliakovu chatu v Roháčoch, mám to odskúšané, bez pohonu som v závere dosahoval „rýchlosť“ asi  6 – 7 km/h, ale s pohonom to bolo 12 – 14 km/h, pri tom istom pulze!

Týmto by som chcel oponovať mojím kolegom v práci, že použitím pohonu si  iba zľahčujem jazdu na bicykli.  Pri  udržiavaní rovnakého pulzu sa dá ísť rýchlejšie, môžete to dobre regulovať.

Na záver by som uvítal zmenu legislatívy EÚ v oblasti maximálnych rýchlostí a aj kapacitu akumulátora na dojazd takých 200 – 250 km. Ale je zrejmé, že to je globálny problém aj v oblasti elektromobilov, snáď to chce geniálny objav iného typu akumulátorov, kde by bol prijateľný pomer cena/výkon/hmotnosť.

Verím, že s uvedeným pohonom sa dajú prekonať alebo aspoň zmierniť určité zdravotné problémy, tak typické pre dlhoročnú sedavú prácu! Vidím to takto: zdravie + šport + šetrenie času a peňazí na dopravu!

A už sa teším ako to pôjde v roku 2014!

Ľudo K.

Tagged , , , ,

Pridaj komentár