Dlhodobý test LAPIERRE OVERVOLT AM CARBON, SRAM EX1 a GUIDE RE

Táto recenzia je hlavne o e-biku LAPIERRE OVERVOLT AM 700 CARBON, ale aj o radiacom systéme SRAM EX1, brzdách SRAM GUIDE RE a čiastočne aj o update pohonu BOSCH na E-MTB mód.

Keď som rozmýšľal, na čom budem v sezóne 2017 jazdiť, dlho som váhať nemusel. Zo širokej škály podobných lepších či horších e-bikov rôznych značiek vyčnieval najviac jeden stroj – Lapierre Overvolt Carbon. Už na prvý pohľad vyzerá úplne inak, je jediný svojho druhu, veľa sa o ňom narozprávalo, popísalo a taktiež vyhral množstvo ocenení (napríklad zlatý Eurobike Design Award, Design & Innovation award, E-MTB roka).

Pred pár rokmi boli medzi športovými e-bikami 3-4 dobré značky. Boli to tie, ktoré sa chytili nového trendu hneď na začiatku a začali viac vyrábať elektrobiky. Väčšinou to boli značky, ktoré neboli až také silné v klasických bicykloch, resp. v nich nepatrili medzi absolútnu svetovú špičku. Situácia na trhu sa ale výrazne zmenila a momentálne každá poriadna bicyklová značka vyrába e-biky a ich pomer sa jednoznačne zväčšuje (konečne viac výrobcov začína chápať, že budúcnosť bicyklov je elektrická). Tým pádom to na scéne začína byť oveľa zaujímavejšie, konkurencia sa zvyšuje, klasických výrobcov e-bikov začínajú „noví“ hráči dobiehať (a predbiehať) a prichádzajú inovácie, ktoré v konečnom dôsledku zlepšujú jazdné vlastnosti a tvoria pre nás ešte lepšie e-biky. Týmto dlhším úvodom som sa dostal k tomu, prečo som si vybral Lapierre a prečo Overvolt Carbon.

Lapierre je tradičná vyše 70-ročná francúzska značka (založená v roku 1946), ktorá sa v minulosti chytila trendu horských bicyklov, urobila napríklad prvý víťazný horský celoodpružený bike, boli prví, ktorí vyhrali preteky s bikom 29“ kolesami. E-biky vyrábajú od roku 2013. Šéfom vývoja firmy je 10-násobný majster sveta v horskej cyklistike a jeden z najlepších jazdcov všetkých čias Nicolas Vouilloz, ktorého všetci počas jeho jazdenia volali „mimozemšťan“. Tento pán skutočne vie, ako má bike jazdiť a ako sa má v najnáročnejšom teréne správať.

OVERVOLT AM CARBON 

Základné určenie tohto e-biku je AM – All Mountain (poriadne jazdenie po horách hore aj dole kopcom, užívanie si jazdy, vyššie zdvihy pruženia, masívna konštrukcia). Tento názov veľa výrobcov „zneužíva“ a preto v RIDE rozdeľujeme AM e-biky na dva typy:

  • Hračkársky All Mountain – to sú e-biky, ktoré sa síce volajú AM, majú vyššie zdvihy, ale inak sú slabé – sú mäkké, rám sa krúti, kvôli zlej geometrii poskakuje, máte pocit, že vás to ide vyhodiť zo sedla. Inými slovami sú to XC (cross country) ebiky s vyššími zdvihmi
  • Skutočný All Mountain – e-biky naozaj určené na poriadne technické jazdenie, veľa zdržia, dobre sa v teréne správajú (Lapierre Overvolt Carbon zapadá do tejto kategórie)

Základnou filozofiou pri vývoji tohto e-biku bolo, aby mal čo najlepšie jazdné vlastnosti. To sa dá pri súčasných technologických možnostiach dosiahnuť dobrou geometriou a znížením ťažiska. Konkrétne v tomto prípade sa ťažisko batérie posunulo zhruba o 7cm dozadu a 7cm nižšie. Takže keď cca 3kg hmotu presuniete bližšie k stredovému zloženiu, bike by sa mal správať úplne inak a jazdec by mal mať lepší pocit z jazdy. Vývojári túto technológiu nazvali GLP – Gravity Logic Project. Takéto ťažisko dnes nemá žiadny iný e-bike na svete.

Rám je celokarbónový a má tieto vlastnosti:

  • je asymetrický – ľavá strana vyzerá inak ako pravá, sedlovka ide len z pravej strany, batéria sa vyberá vľavo
  • pruženie má zdvih 140mm a použitú technológiu OST+ (Optimized Suspension Technology). Tá bola navrhnutá na alpské jazdenie na patentovanom designe s virtuálnym čapom. Teórií okolo pruženia je veľa, preto sa nebudem k nim vyjadrovať, dôležité sú aj tak len jazdné vlastnosti v realite
  • zadná stavba má: 
    • Uchytenie kolesa Boost 148mm – o 6mm širší náboj. Nie je to len o pevnejšom uchytení náboja, ale hlavne o tuhosti širšej zadnej stavby a možnosti použitia tuhších kolies
    • Technológiu DWS – Dual Wheel System technology: možnosť použiť kolesá rozmeru 27,5″ alebo 27,5+“. Stačí len otočiť vymedzovací člen, tým sa zmení dĺžka zadnej stavby o 10mm a môžete si meniť iný set kolies (napríklad na dlhšie výjazdy použijete klasické kolesá s menším odporom a na traily „+kové“ kolesá s poriadnym gripom) 
  • integrované vedenie kábeláže
  • pri karbóne skoro každý rieši hmotnosť – tá je na ráme zhruba o 600g nižšia ako pri hliníkovej verzii. V tomto prípade ale primárny dôvod na použitie karbónu nebola redukcia hmotnosti. Dôvod bol, že pri súčasných technologických možnostiach výroby nebolo možné vyrobiť rám s takouto konštrukciou a pevnosťou

V roku 2017 urobil Lapierre 4 modely v rozpätí od cca 5500 do 8800 Eur s modelovým značením 700, 800, 900+ a AM70th:

  • všetky sú na rovnakom ráme, ale čím vyššie číslo modelu, tým vyššia výbava (pruženie, radenie, brzdy, komponenty)
  • znamienko + v označení znamená „pluskové“ 2,8“ široké pneumatiky
  • model AM70th bol limitovaný model vyrobený pri príležitosti 70. výročia vzniku značky
  • jednotlivé výbavy nebudem komentovať, dajú sa nájsť na internete

Konkrétne model 700 mal takúto pôvodnú špecifikáciu:

Vesmírny koráb prišiel 
Vedeli sme, že ten stroj vyzerá inak. Ale keď sme ho vybalili z krabice, odpadli sme od úžasu. Vyzeral nenormálne dobre! Mal fantastický design, vynikajúce spracovanie, dotiahnuté aj najmenšie detaily, ktoré iní výrobcovia vôbec neriešia. Odvtedy ho voláme vesmírny koráb.

Jazdenie 

Keď som ho ešte videl len na obrázku, pomyslel som si – asi výrobcovia nevedeli čím sa majú odlíšiť, chceli zaujať, tak vymysleli svojský design a marketingovo to zabalili do lepšieho ťažiska. Potom som si naň sadol a už po prvých metroch som pochopil, že to funguje. Je naozaj úplne iný. Inak stúpa, inak drží stopu, inak točí, inak skáče (pod slovo inak myslím lepšie). Doslova sa krúti okolo svojej osi (medzi nábojmi kolies), čo cítite pri manévrovaní hlavne v zákrutách a v skokoch. Jazda na ňom sa nedá porovnávať s bežnými E-MTB (horské elektrobiky). Nerozhodí ho nič, iba chyba jazdca. Jazdnými vlastnosťami teda jednoznačne vyčnieva z radu. 

Overvolt Carbon je taký stabilný, že máte pocit, že idete o 20-30km/h menej ako v skutočnosti. Konkrétne najviac som na ňom išiel 92km/h, ale mal som pocit, že idem 60-70. Neskutočné.

Prispôsobenie 

Prvé jazdy som jazdil na sériovej výbave ale potom som ho začal dolaďovať na seba:

  • ako prvé som si namontoval display Nyon, s ktorým jazdím asi už 3 roky a som naň zvyknutý. Vyhovuje mi, že nemusím na jazdu nosiť telefón, komfortne vidím veľa vecí, viem si nastaviť custom módy (napr. v extréme som použil už aj len 5% podporu motora), všetko sa mi zosynchronizuje a pozriem si na webe kde som bol a ako to išlo, dokonca zapisovanie trás je presnejšie ako na telefónoch či GPS-kách, pretože sa prepočítavajú aj s fyzickými dátami z kolesa. Nyon je ale samostatná kapitola a o tom táto recenzia nie je
  • vymenil som si sedlo – tlačilo ma „v strede“ – francúzski strelci majú asi nejako inak prostatu ako ja 😉

Výmena radiaceho systému na SRAM EX1 

Originál bolo na e-biku 11-rýchlostné radenie SRAM NX (cenovo dostupnejšia 11-rýchlostná bicyklová sada s rovnakou funkčnosťou ako niektoré vyššie sady, ale bez použitia prémiových materiálov). Radenie nebolo zlé a nemal som nejaký dôvod na výmenu kvôli funkčnosti, ale v tom čase akurát začalo naplno vybiehať nové špeciálne radenie určené výlučne pre e-biky – SRAM EX1. Tieto sady boli osádzané na e-bikoch už na začiatku sezóny, ale pre koncových používateľov sa nedali ešte objednať. Keď nastal ten čas, je vám asi jasné, že som to nevydržal a objednal.

Takže som si celý systém kúpil a vymenil. Táto sada je prvá sada na svete vyvinutá špeciálne pre elektrobiky, presnejšie povedané pre E-MTB a má tieto parametre:

  • základom je 1×8 rýchlostný systém s prevodovým rozsahom 436%, ktorý je prispôsobený na stredové pohony
  • prehadzovačka – stavaná na vyššiu záťaž, s redukovanou radiacou silou a kolieskami X-Sync (každý druhý zub je širší, aby viac stabilizoval reťaz pri bočných pohyboch)
  • kazeta – má rozsah od 11 po 48 zubov (11, 13, 15, 18, 24, 32, 40, 48) a má úplne prekopané reťazové dráhy a je prispôsobená na radenie v plnom ťahu jazdca aj motora
  • prevody sú teda ostupňované zhruba o 30% (klasické systémy majú okolo 14%)
  • prevodník – sa vyrába v 14/16/18 zubovom prevední a tiež používa X-Sync (ja som mal na biku osadený 14-zubový prevodník a taký istý počet zubov som tam aj nechal, úplne mi vyhovuje, pretože často jazdím veľké stúpania)
  • radiaca páčka – preraďuje vždy len o jeden prevod, čím sa eliminuje zbytočné radenie a tým aj opotrebovanie, trhanie reťaze pod ťahom a terénné nechcené „dvojkliky“
  • reťaz – je širšia a upravená na väčšiu záťaž
  • kľuky – kľuky SRAM tiež dodáva, ja som ale nechal pôvodné (s funkciou prevodov to nemá nič spoločné)
  • celý systém by mal vydržať dlhšie ako klasické bicyklové

V realite systém naozaj radí super za každých podmienok. Najviac ma prekvapilo radenie na veľkých pastorkoch – chodí úplne hladko, prechod reťaze je tichý oboma smermi (hore aj dole) a bez „strieľania“. Takýto chod som ešte nikdy nezažil. Rozsah prevodov je perfektný (a dajú sa s ním výjsť aj tie najväčšie stúpania). Vďaka rozsahu je vo veľkých kopcoch aj úspora spotreby batérie. Takže čo sa týka funkčnosti, hodnotím ho super.

Počet 8 prevodov a aj radenie o 1 stupeň bolo na začiatku trochu nezvyk. Ak ste zvyknutí ťahať stále rovnakou (presnou) kadenciou a ste zvyknutí na bicyklové neustále radenie, preradenie o 1 stupeň vám niekedy zmení záťaž na nohy. Čiže musíte niečo prispôsobiť: buď silu nôh, mód motora alebo rýchlosť jazdy. Toto sa podľa mňa bude prejavovať len pri pretekoch, pri jazdení vo voľnom čase je to jedno. Takže prednosti EX1-ky prevážia kadenčné jazdenie a keby som si mal vybrať medzi EX1 a nejakým dnešným 11 rýchlostným systémom, vybral by som si EX1. Ten chod a menej problémov stojí za to.

Tento odstavec vyššie platil na 100% len dovtedy pokiaľ Bosch neprišiel v lete s novým updateom na E-MTB mód. Ten veľa vecí zmenil. Pochopíte nižšie.

BOSCH E-MTB mód 

Pohony Bosch mali pôvodne 4 módy (resp. 5 aj s vypnutým stavom bez podpory): Eco, Tour, Sport, Turbo, ktoré mali definované presné percentá podpory. V lete 2017 prišiel Bosch na základe potrieb terénnych jazdcov s updateom, v ktorom nahradili Sport mód takzvaným E-MTB módom. Prejavuje sa to tak (v závislosti od displeja), že keď kliknete na Sport, dole vám napíše E-MTB a robí to toto:

  • pôvodný Sport mód s podporou motora 210% bol nahradený a teraz sa automaticky podľa tlaku na pedále prepína od 120 do 300% (čiže od Tour po Turbo). Inými slovami je to progresívnejšia podpora motora. K dispozícii samozrejme stále je 75Nm krútiaci moment
  • takže sa výrazne znížila potreba prepínať módy motora a môžete sa viac sústrediť na jazdu za súčasne prirodzenejšieho pocitu pri pedálovaní a plynulejšej podpory
  • tento update je možný len pre motory Performance Line CX

Rád napíšem, že ako aj Sram EX1, tak aj E-MTB mód v praxi funguje. Môžete sa viac sústrediť na jazdu a terén a nemusíte stále rozmýšľať nad módom. Niektorým jazdcom tento update zvýši dojazd, niektorým zníži. Takže v kombinácii Bosch E-MTB a Sram EX1 jednoducho menej radíte prevody a menej prepínate módy. A viac sa „vozíte“ 🙂 

(Ak si tiež chcete updatenuť firmware, dajte nám vedieť. Nevyžaduje to žiadny zásah do hardvéru, treba len pripojiť počítač s diagnostikou).

Elektropohon 

My, čo sme v e-bike tématike denne, tak sa nám nezdá potrebné vyjadrovať sa k existujúcim známym motorom. Veď predsa „CX-ko každý pozná“. Ale realita je, že nepozná. Preto o ňom niečo napíšem.

Bosch Performance Line CX je v podstate štvrtá generácia elektropohonu od Boschu. Je pomerne známy, obľúbený a väčšina popredných výrobcov ho na svoje stroje osádza. Vyrába sa roky v státisícových sériách, je overený a pomerne bezproblémový, s dobrou servisnou podporou. Jeho ovládanie je jednoduché, chod hladký a je pomerne tichý a silný. Maximálny krútiaci moment je 75Nm. „Malé“ predné koliesko sa nekrúti rovnako ako kľuka, ale 2,5x rýchlejšie (takže 15 zubový predný prevodník sa správa ako keby 37,5 zubový) – čiže ako stredný prevodník na klasických systémoch. Keď to zhrniem, je to jeden z najobľúbenejších motorov pre zákazníkov ale aj výrobcov. Aby ste ale pochopili viac, treba sa na ňom povoziť (môžete využiť možnosť v našej požičovni).

Brzdy SRAM GUIDE RE

Musím pochváliť firmu SRAM, že si vybrali 2 dôležité komponenty a upgradeli ich na potreby elektrobikov. V prvom rade radiaci systém a v druhom rade brzdy. E-biky sú o niečo ťažšie, jazdí sa na nich rýchlejšie, takže aj záťaž na brzdy je väčšia. A musím dobre hodnotiť aj značku Lapierre, že na brzdách nešetrí – skoro všetky terénne e-biky sú osadené dobrými brzdami a hlavne dávaju 203mm kotúče dopredu aj dozadu. Nepochopím výrobcov, ktorí na dnešné veľké kolesá dávajú malé priemery kotúčov.

Základom Guide RE je 4-piestový brzdový strmeň („prasa“), ktorý bol odvodený od zjazdových bŕdz CODE. Tieto brzdy sa preháňali po zjazdových tratiach roky a sú preverené časom. K tomu sú pridané sintrované brzdové platničky, ktoré fungujú aj po prehriatí. Dôležitý je aj pevný kotúč, ktorý pri záťaži „necinká“ a „nedrnčí“.

Po dlhej dobe som opäť zažil brzdy, ktoré po 500m na zjazdovej trati neostanú „smrdieť a točiť naprázdno“. Takže tieto brzdy majú naozaj dobrý brzdný výkon, chod páčky je v pohode, vzdialenosť sa dá nastavovať bez náradia.

Tieto brzdy prekvapili aj klasických bikerov – jazdci čo požadujú väčší brzdný výkon na trailoch za pomerne dobrý peniaz, si ich tiež montujú. Jedna brzda stojí cca 150 Eur.

Rôzne 

  • Pruženie: Nedá mi ešte nespomenúť zadné pruženie – bolo naozaj skvelé – ohromne aktívne na začiatku a potom progresívne sa pritvrdzujúce. Málokedy som ho „klepol nadoraz“. Bolo také dobré, že popri ňom vidlica zaostávala
  • Pneumatiky: Tento e-bike je taký rýchly, že na to, aby ste ho využili musíte mať poriadne pneumatiky. Micheliny v normálnej verzii boli OK, ale v pluskovej Schwalbe Nobby Nic nestačí. Tam treba siahnuť na lepšie plášte
  • Tichý chod: Overvolt Carbon chodí naozaj ticho – celý systém je vyvážený, zadná stavba perfektne zakrytovaná. Takže pri jazde nie sú žiadne rušivé vplyvy
  • „Antistresové gripy“: zvykol som roky jazdiť pomerne tvrdé okrúhle gripy. Overvolt bol osadený gripmi s takými tenkými drážkami. Keď ste v pohode, držíte ich normálne, ale keď vám „stíska zadoček“, môžete ich poriadne stisnúť a dlaň sa vám do nich usadí. Tak som ich nazval antistresové…
  • Nedostatky: Na tomto e-biku som nenašiel žiadne zvláštne nedostatky. Jedine mi vadil „spodný blatník“ (kryt rámu zo spodnej strany). Na e-biku z výroby nebol namazaný, tak ako sa tam dostal prach a keď rám pracoval, vydávalo to zvuky. To som eliminoval tým, že som ho namazal. Dá sa dať aj úplne dole, ale to som zase nechcel, lebo mať ho tam je praktické kvôli blatu – nestrieka tak „do ksichtu“
  • Veľa ľudí v recenziách definuje ako nedostatok cenu: nemyslím si, že pri takejto špecialite je jeho cena nedostatok. Je možno vyššia ako u bežných strojov, ale toto jednoducho nie je bežný stroj

Záver

Na mojom Overvolte som si užil cykloturistiku, chodenie do roboty, traily, pretekárske zjazdy, extrémne výjazdy, bežný aj náročný terén. Takže som si v našich podmienkach urobil z All Mountainu All Roundera.

Komu by som tento e-bike odporučil – jazdcom, ktorí vyžadujú od svojho stroja najlepšie možné jazdné vlastnosti a majú radi extravagantný design. Taktiež je vhodný pre jazdcov, ktorí jazdia rýchlo a vyžadujú stabilitu a robustnosť za každých podmienok. Aj keď tento rok na scénu začínajú nastupovať „integráče“, v Lapierri ostáva asymetrický Carbon ako top model. Viem prečo – pre jazdné vlastnosti, ktoré iné e-biky nedokážu vďaka svojej bežnejšej konštrukcii mať.

Myslím si, že opäť tento rok medzi naše testbiky nejaký Carbon zaradíme – ak ho budete chcieť vyskúšať, napíšte nám. Prípadne sledujte našu stránku, pripravujeme pár zaujímavých eventov.

Modely 2018

Overvolt Carbon ostáva aj v sezóne 2018 ako najvyššia modelová rada. Obsahuje 5 strojov v cenách od 5 do 7 000 Eur. Rám ostáva nezmenený, zmenilo sa len farebné prevedenie – pridali bočné farebné línie a vyzerá to fantasticky. Taktiež pridali kryt displeja, všetky biky sú na +kových (a lepších) gumách a zjednodušili kryt motora a dodali hliníkovú podložku proti zasekávaniu reťaze.