Recenzia BionX SL 250 HT DT XL: Praktické skúsenosti

V prvom dieli recenzie som uviedol dôvody na kúpu e-biku a tiež montáž a prvé pocity (link). V druhej časti popíšem hlavne praktické skúsenosti z konkrétnych jázd a celý systém zhodnotím.

Obsah:

  • Popis biku
  • Hmotnosť biku / systému
  • Popis jazdca
  • Najazdené km
  • Stupne ovládania
  • Popis výjazdov
  • Rekuperácia a výdrž batérie
  • Nabíjanie a ekonomika
  • Zhodnotenie

Popis biku: BionX som osadil na Felt Q720. Má pekný hliníkový 6061 Double Butted rám, vidlu Suntour so 100mm zdvihu, výbavu väčšinou Deore, brzdy Shimano (detailné info http://www.feltbicykle.sk/q720…).

Pozitívne som bol prekvapený z geometrie, bŕzd a sedla. Každý rider má iné parametre, iné požiadavky a jazdí iný typ tratí, preto geometriu popíšem len subjektívne: na môj typ jazdenia a moju postavu mi ten bike hneď vyslovene sadol, rám sa neprehýba, „neplače“, akceleruje, dole kopcom „neskacká“ a aj pri vyšších rýchlostiach sedí. Vidla je o niečo horšia (nezabúdajme na cenu biku…), ale keď ju človek pravidelne maže, tak sa s ňou nepretekárske „turistické“ jazdenie dá vydržať.

[singlepic id=93 w=320 h=240 float=]

Hmotnosť biku / systému: Stroj bez BionX-u vážil 13,8kg, s BionX-om 20,7kg. V jazde tú hmotnosť navyše nie je cítiť, nevadí to ani pri krátkom nosení „hore schodmi“. Vadí to pri dlhom prenášaní v hustom strmom lese (ale to je už skôr pešia turistika, nie bikovanie).

Popis jazdca: Výkon a parametre systému si z popisu nižšie budete vedieť lepšie predstaviť, keď spomeniem aj svoje „parametre“: som „vysoký“ 168cm, vážim 92kg a som „typ zjazdár“, takže štýl jazdy nemám najšetrnejší… Kondične som na tom pomerne slabo, lebo som za roky 2010-2011 najazdil „až“ 150km a iný šport som nerobil.

Najazdené km: Na tomto biku mám najazdených necelých 600km, z toho asi 75% v lese a 25% po ceste. Jazdil som mierne kopce, rovinky, ostré kopce a aj ostré zjazdy (po zjazdových tratiach), jazdil som s dcérou na zadnom nosiči (čiže väčšia záťaž na zadné koleso o ďalších 20kg). Maximálnou rýchlosťou som na tomto biku šiel 76km/h. Aj napriek neveľkému vyberaniu stôp som doteraz výplet kolesa nemusel ani doťahovať a ani centrovať. Takže BionX-áci dali aj dobrý výplet aj ráfik.

Stupne ovládania: BionX je vyslovene user-friendly a ovláda sa jednoducho (pozrite video na: http://youtu.be/CCX…). Štyri stupne ovládania znamenajú nasledovné percento nominálneho výkonu motora:

  1. 50%
  2. 100%
  3. 180%
  4. 300%

Tieto čísla v praxi znamenajú, že motor má nominálny výkon 250W, ale reálne napr. dáva až do cca 750W.

Popis výjazdov: Keďže moje výjazdy väčšinou trvajú medzi 30 a 90 minútami a baví ma rýchla jazda, väčšinou jazdím na 4 výkonnostnom stupni (systém je naplno). Keď som jazdil s cyklistami „turistami“, používal som 0-1 výkonnostný stupeň, v niektorých kopcoch 2. S „chrtmi“ (tak volám jazdcov, ktorí veľa jazdia, veľa vládzu a s ktorými málokto stíha) som používal 1-2 výkonnostný stupeň, v kopcoch 3 a keď sa mi nechcelo, tak chvíľami aj 4 (ale to len veľmi zriedkavo).

Krátke trasy (napr. do obchodu, alebo „po dedine“) jazdím typom „bez spotenia“, kde motor všetky kopce ťahá za mňa (musím povedať, že toto som na začiatku úplne nevedel, ale cvikom som to výrazne zlepšil – na začiatku som kopce, kde na normálnom biku chodím 5km/h, chodil cca 10km/h. Po cca 200km som získal väčší cit a skúsenosti, takže viem, ako mám tlačiť na pedále a akou frekvenciou točiť, aby som tieto krátke výjazdy vyletel aj 20km/h.

V teréne sa BionX správa vynikajúco – podporuje jazdca a vďaka funkcii vyrovnávania sily nôh a mŕtveho bodu je jazda plynulejšia ako na normálnom bicykli. Keď je napr. ostrejšie stúpanie po koreňoch, alebo prachu, motor má stále plynulý záber a hrabe oveľa menej ako „nohy“. To isté platí aj v strmých stúpaniach jazdených po stojačky. Extrémne použitie tejto funkcie je napr. jazda jednou nohou. BionX druhú nohu na stredných kopcoch dokáže potiahnuť sám. Toto je výrazná výhoda napr. pre „kolenárov“ (rozhasené kolená po operáciách, atď.). Taktiež je výrazná výhoda, že systém nenamáha reťaz a keď je už fakt strmý kopec, motor doslova jazdu odľahčí a pomôže aj tam, kde by ste normálne nevyšli.

Pokiaľ nie ste vyslovene majstri rovnováhy, neodporúčam skúšať jazdu na zadnom kolese pri väčšej podpore ako 1. Stupeň. Bike ujde spod zadku. Ja to už tiež radšej neskúšam… 😉

Najdlhšia trať akú som šiel bola:

  • Dĺžka: 53km
  • Nastúpané metre: 1 459m
  • Povrch: asi 25km asfalt, zvyšok lesné cesty a chodníky (Podkonice – Donovaly – Liptovská Osada – Korytnica – Hiadeľské sedlo – Hiadeľ – Moštenica – Podkonice)
  • Čistý čas jazdy: 3hod. 8min.
  • Priemerná rýchlosť: 16,8km/h!
  • Priemerný pulz: 155bpm
[singlepic id=102 w=320 h=240 float=]

Rekuperácia a výdrž batérie: Pri tejto jazde musím spomenúť rekuperáciu (spätné vracanie energie do baterky, resp. nabíjanie pri zjazde). Myslel som si, že rekuperácia je viac-menej len namotávka, reklamný ťah. Ale na tejto trase som pochopil, že nie a že reálne funguje. Väčšinou je rekuperácia schopná zväčšiť dojazd o 10-15%, čo na prvý pohľad vyzerá málo. Ale keď na 50km trati pomôže získať posledných 5km (a to je väčšinou vtedy, keď už fakt nevládzete a chcete sa ísť domov osprchovať a najesť), tak je to ohromná pomoc. A to ma aj pri tejto túre zachránilo…

Túto jazdu som šiel nasledovne: Podkonice – Donovaly väčšinou 4-stupeň podpory, na rovinkách 3. Z Liptovskej osady po Korytnicu väčšinou 2-3 stupeň. Keď sa pred vrcholom znížil stav baterky, prepol som na 1. Stupeň. Potom s rekuperáciou som posledné tri stúpania jazdil na 1-2. A keď som už vedel, že ma čaká len Moštenica – Podkonice (a to som už aj nevládal), tak som si dal 4 stupeň a bol som zvedavý ako zničím baterku. Nepodarilo sa. Na poslednom kopci (na 51. kilometri) síce klesol ukazovateľ na 0%, ale motor ťahal až kým som neprišiel domov. Takže výdrž batérie hodnotím úplne super. A to nehovorím ešte o režime jazdy (mal som nastavený Default. Ak by som väčšinou jazdil dlhé trate, tak by som si nastavil Custom režim so slabšou akceleráciou z nuly, tým pádom by som životnosť batérie výrazne zvýšil).

[singlepic id=105 w=320 h=240 float=] [singlepic id=101 w=320 h=240 float=]

Inak, táto jazda bola služobná cesta. Keď som si predstavil, že mám ísť do Liptovskej osady autom (bolo vtedy 35 stupňov), tak som si povedal, že nie. A stálo to za to: fajne som sa povozil, stretol som líšku, natankoval som si korytnickej vody, bol som po „100“ rokoch na Hiadeľskom sedle, atď. Jednoducho super. Ale bez motora by som sa na túto túru s mojou kondičkou veru neodvážil…

Nabíjanie a ekonomika: Nabíjanie funguje nabíjačkou podobnou laptopovej. Batéria má teoretickú kapacitu 423Wh, reálne som pri nabíjaní spotreboval 460Wh (sú v tom aj straty v nabíjačke). Výsledok je cena nabíjania: v silnej prevádzke 0,107Eur a v slabej 0,053Eur (počítal som cenu 0,246Eur/kWh v silnej a 0,115Eur/kWh v slabej prevádzke). To znamená, že pri plnej podpore motora vie 90kg jazdec za 1,59Sk v pohode zajazdiť aj v teréne minimálne 20km, po ceste viac (toto za tie prachy na ničom inom nedokážete. Ani ked odpočítam vstupné náklady za systém). Deklarovaná doba nabíjania je 4 hodiny (vtedy „svieti zelená“, ale tá svieti už od 75%. Pri cca 370Wh už svieti plný stav batérie na displayi). Ja som systém z úplnej nuly po úplný strop nabil za 5hod. 36min. (ale reálne väčšinou miniem pol baterky, tak nabíjam tak 1,5-2 hodiny). Existujú aj rýchlonabíjačky, ale ani výrobca to neodporúča, pretože to znižuje životnosť batérie.

[singlepic id=103 w=320 h=240 float=] [singlepic id=104 w=320 h=240 float=]

Životnosť batérie je cca 800 cyklov (plných nabití, nie počet nabíjaní). Keď počítame, že na jedno nabitie človek prejde napr. 40km, je to spolu 32 000km. Neviem za koľko rokov by ste to nabehali vy, ale ja asi za 20 😉 (Samozrejme, že baterka aj sama o sebe starne. Ale do 5 rokov by sa jej kapacita nemala znížiť o viac ako 25%).

Zhodnotenie: BionX je, podľa mňa, totálne „mäso“. Je to fantastický systém a som z neho úplne nadšený. Je užívateľsky príjemný, má čistý a vhodný design, v jazde sa správa plynulo. Znesie aj tvrdý terén, „americké“ zaobchádzanie a má ohromný dojazd. Je pre jazdcov, ktorí vyžadujú maximum a spoľahlivosť. Nie je lacný, ale je to ako vo všetkom – za top kvalitu sa musí platiť, je to dnes najvychytanejší systém na svete. Cena sa vráti v minimálnom množstve servisných zásahov a tým, že človeka nenechá niekde v horách pre poruchu. Ešte vyzdvihnem plnú funkčnosť deklarovaných funkcií (to, čo firma popisuje aj reálne funguje) a silu motora. Takmer každý, kto po testovacej jazde zosadne, povie: Ten bike má jedinú chybu – že nie je môj…

Popísal som toho dosť, ale kým to človek nezažije, aj tak nepochopí. Aj preto budem robiť 4-5 augusta 2012 väčšie testovačky (bude tam cca 10 kvalitných bicyklov s kvalitnými pohonmi). Stačí len sledovať RIDE.sk, kompletné informácie dodám čoskoro.

(Pôvodne som do tohto článku chcel dať aj porovnanie s normálnym bikom, ale aby toho nebolo priveľa, dám to v ďalšom článku).

Autor článku: Š. Čeman

Doplňujúce články: